کتاب‌های خوب می‌توانند تاریخ انقلاب را به‌درستی روایت کنند | خانه کتاب و ادبیات ایران
16:41 - 1401/01/31 | بازدید 73

در آیین پایانی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی مطرح شد؛

کتاب‌های خوب می‌توانند تاریخ انقلاب را به‌درستی روایت کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز ما در جهاد تبیین قرار داریم، موضوعی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در چند ماه اخیر بیش از 40 تا 50 مرتبه به آن پرداختند. در این سیل ویرانگر تحریف، کتاب‌های خوب می‌توانند تاریخ انقلاب را به‌درستی روایت کنند و مانع از تحریف تاریخ از سوی جریان‌های معارض شوند.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آیین پایانی «دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» سه شنبه (30 فروردین ماه 1401) با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، موسی فقیه حقانی؛ دبیرعلمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، برگزیدگان، داوران، ناشران آثار منتخب این دوره از جایزه  کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، اندیشمندان و  اصحاب فرهنگ و رسانه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با بیان اینکه خوشحالم امروز و در این لحظات متصل به اذان و افطار در جمع شما حاضر هستم تا از بزرگان تاریخ انقلاب اسلامی تجلیل کنیم، گفت: متأسفانه بعضی از بزرگان تاریخ را امروز در جمع خود نداریم، ازجمله مرحوم شایانفر، کرمانی و به‌ویژه شیخ روح‌الله حسینیان که سهم بزرگی در تاریخ و حفظ تاریخ انقلاب داشت و مورخ برجسته‌ای بود. مجموعه پنج جلدی ایشان درباره تاریخ انقلاب اسلامی، مجموعه نفیس و مهمی در روایت انقلاب است.

 

وی با قدردانی از زحمات کسانی که در برپایی این جایزه زحمت کشیدند، افزود: امروز موضوع فاصله گرفتن از تاریخ انقلاب اسلامی مطرح است و بحث دلارهای عجیب و غریبی که درباره تحریف تاریخ انقلاب هزینه می‌کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از مورخان خواستند درباره امام بنویسند، اما امام گفتند درباره این پدر و پسر (رضا پهلوی و محمدرضا پهلوی) بنویسید که در آینده تحریف نشود.

 

اسماعیلی در پایان سخنان خود گفت: امروز ما در جهاد تبیین قرار داریم، موضوعی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در چند ماه اخیر بیش از 40 تا 50 مرتبه به آن پرداختند. در این سیل ویرانگر تحریف، کتاب‌های خوب می‌توانند تاریخ انقلاب را به‌درستی روایت کنند و مانع از تحریف تاریخ از سوی جریان‌های معارض شوند.

 

هدف اصلی ما کمک به تعمیق مطالعات تاریخی است

موسی حقانی از دیگر سخنرانان این آیین به‌عنوان دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: اندیشمندی درخصوص تاریخ و اهمیت تاریخ می‌گوید: «ملتی که تاریخ خود را بداند، کودکان و جوانانش مانند بزرگسالان می‌اندیشند و تصمیم می‌گیرند و ملتی که تاریخ خود را نداند، بزرگسالانش مانند کودکان می‌اندیشند و تصمیم می‌گیرند.»

 

وی ادامه داد: قطعا در جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  تکلیف کرده‌اند، مطالعات تاریخی، پژوهش‌های تاریخی و عرصه تاریخ‌نگاری یکی از عرصه‌های جهاد تبیین است و چنین اقدامات و رویدادهایی هم در راستای جهاد تبیین و تعمیق شناخت تاریخی ملت و به‌ویژه جوانان ایرانی و هم تقدیر از کسانی است که در این حوزه تلاش داشته‌اند و دست به قلم برده و آثاری را از خود به‌جای گذاشته‌اند که اگر چنین توجهات و چنین برنامه‌هایی نباشد، شاید آنچنان که باید این پژوهشگران و آثارشان معرفی نشود. به این جهت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر، از دو سال پیش بحث جایزه کتاب انقلاب اسلامی مطرح شد.

 

حقانی تصریح کرد: چون یک تأخیر چهل و سه ساله در این زمینه داشتیم، دوره اول به آثار سال‌های 57 تا 97 اختصاص پیدا کرد و کار سنگینی بود که سال گذشته به انجام رسید. امسال در دوره دوم، آثار مربوط به سال‌های 98 و 99 را مورد بررسی قرار دادیم. هدف اصلی ما کمک به تعمیق مطالعات تاریخی است و در ملاک‌های داوری آثار نیز بحث کمک به تعمیق مطالعات تاریخی، نوآوری و پاسخ به شبهات و مقابله با تطهیر پهلوی و تحریف تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر ایران مورد نظر بوده است. امیدواریم این نوع جوایز هم به مولفان انگیزه بدهد و هم باعث شود تا توجه ویژه‌ای به مقابله با تطهیر پهلوی و مقابله با تحریف تاریخ صورت گیرد.

 

دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با بیان اینکه اولین توصیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  به جوانان در بیانیه گام دوم این است که حتما تاریخ خود را بخوانید و با تاریخ کشورتان آشنا شوید، افزود: اگر این ثبت تاریخ از سوی محققان و نویسندگان و کسانی که علاقه‌مند این حوزه هستند انجام نشود، دیگران تاریخ را برای ما می‌نویسند. 116 سال از انقلاب مشروطه و 100 سال از کودتای 1299 می‌گذرد ولی می‌بینیم که هنوز تحریف تاریخ در این حوزه‌ها وجود دارد. 43 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، تحریف در این حوزه هم متاسفانه توسط جریان‌های معارض در سطح گسترده به‌ویژه در فضای مجازی انجام می‌شود.

 

وی گفت: در بررسی اولیه چیزی حدود 20 جبهه معارض را در حوزه تاریخ‌نگاری شناسایی کردیم. اینجا است که اهمیت پرداختن به تاریخ و جهاد تبیین در این حوزه اهمیت پیدا می‌کند. ما در جوار مقتل شهدای هفتم تیر هستیم، یکی از وحشیانه‌ترین جنایاتی که در تاریخ کشورمان سراغ داریم، انفجار در این مکان بوده است. وقتی خاطرات و کتاب‌هایی که از عاملان این اقدام منتشر شده را می‌‌خوانید، می‌بینید که اتفاقا نقطه انحراف این جریانات به مطالعات تاریخی آنها برمی‌گردد. به‌نظرم تاکنون از این منظر این جریانات مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. 

 

حقانی ادامه داد: در منابع به‌جا مانده از این جریانات انحرافی، می‌بینیم که چیزی حدود سه سال مطالعات تاریخی داشتند. تاریخ مشروطه کسروی، تاریخ 18 ساله آذربایجان و تاریخ بیداری ایرانیان ناظم الاسلام کرمانی ازجمله کتاب‌هایی بودند که این جریانات به مطالعه آنها پرداخته‌اند. وقتی یک جوان ایرانی، مبنای شناخت تاریخ کشور خود را این نوع آثار قرار می‌دهد، معلوم است که نمی‌تواند هیچ پیوندی با روحانیت شیعه و مرجعیت شیعه برقرار کند. نه تنها پیوندی برقرار نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند تا این جریان را حذف کند. به این دلیل می‌بینیم که در سالهای اولیه انقلاب، این افراد یک نگرش حذفی و منفی نسبت به روحانیت شیعه، مرجعیت شیعه و زعمای شیعه داشتند. ذکر این موارد به دلیل تأکید بر اهمیت مطالعات تاریخی و کاری است که در دو سال گذشته در کشور صورت گرفت که امیدواریم با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه، خانه کتاب و ادبیات ایران و همه دستگاه‌هایی که می‌توانند به پیشرفت و پیشبرد مطالعات تاریخی در کشور کمک کنند، تداوم داشته باشد.

 

در حوزه تاریخ‌نگاری، تنها بیان حقایق تاریخی کافی نیست

محمدحسین صفار هرندی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این آیین بیان کرد: ضرورت این کار شایسته که در این چند دهه اخیر و به صورت مجاهدانه صورت گرفته، شاید در تعریف‌های معمولی، یک کار خوب در بیان واقعیت‌های تاریخی نامیده شود، اما حقیقتا فکر می‌کنم که فقط باید عنوان جهاد روی این کار گذاشت. به تعریف مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جهاد یک کوشش معمولی نیست، جهاد مقابله در برابر دشمن است، دشمنی که در این زمینه جلوتر از ما سرمایه‌گذاری کرده بود. خیلی برای ما سخت و تلخ بود زمانی که چشم باز کردیم و دیدیم که تاریخ مشروطه که هیچ، تاریخ ایران قدیم که هیچ، تاریخ صنعت نفت و بعد از آن و حتی تاریخ انقلاب اسلامی را هم دشمن برای ما می‌نوشت. یعنی آنها بیشتر از ما درباره انقلاب و ریشه‌های انقلاب و دلایل وقوع آن کتاب نوشته بودند و ما خیلی صامت بودیم و از دارایی خودمان هم نمی‌توانستیم درست دفاع کنیم.

 

وی افزود: البته منکر برخی قدم‌های بزرگی که عده‌ای از شخصیت‌های وارسته نظیر مرحوم دوانی و سید حمید روحانی برداشته‌اند نمی‌شوم. اینها کارهای شایسته‌ای انجام دادند و مشابه آن هم بعد از انقلاب توسط برخی دیگر در زمینه‌هایی همچون روزنگار تاریخ انقلاب صورت گرفت. اما بحث جدی‌تر ما از زمانی شروع شد که محققانی همچون دکتر موسی نجفی، دکتر موسی حقانی و آقای سلیمی نمین از راهی وارد شدند که دشمن در جهت باطل خود آن را پیشه کرده بود.

 

صفار هرندی تأکید کرد: مرحوم شایانفر مطالعات تاریخی خاصی داشت و اطلاعات خاصی از فعالیت‌های تاریخ‌نگاری جبهه مقابل به ما می‌داد. یادم است زمانی برخی از نشریات منتشر شده در خارج از کشور یا سندی در اوایل دهه 70 به من نشان داد و گفت: ببین شجاع‌الدین شفا چه می‌گوید. فردی که مغز متفکر فرهنگی، ادبی و تاریخی رژیم گذشته است. فردی که کتاب‌های شاه را نوشته است و بعدا وقتی به خارج از ایران رفت آن کتاب توضیح المسائل ... را نوشت واقعا با آنچه که او نوشت سزاوار این بود که دچار عقوبتی شود که فدائیان اسلام درباره احمد کسروی رقم زدند.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در آنجا شجاع‌الدین شفا با برآورد اقدامات یک دهه پس از انقلاب که افراد ضد انقلاب (اعم از سلطنت طلب، چریک فدایی، توده‌ای و غیره) همه با هم انجام داده بودند نتیجه گیری کرده بود که این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده و الان باید کار دیگری کرد. او وقتی می‌خواهد کار دیگر را معرفی کند، می‌گوید ما باید روی نسلی کار کنیم که از وقایع انقلاب فاصله گرفته است و نسلی که وقتی به دنیا بیاید دیگر هیچ نسبتی با انقلاب نداشته باشد. ما باید تاریخ را به آنها بگوییم. اگر بتوانیم تاریخ را به روایت خودمان به ذهن آنها قالب بکنیم اصلا اقدامات سیاسی برای براندازی لازم نیست. خود افرادی که تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگی ما قرار بگیرند آنها خودشان عملیات براندازی را انجام می‌دهند.

 

وی گفت: بنابراین تاریخ‌نویسی نه از باب آنچه که از روی حقیقت نوشته شود مهم است، بلکه بحث جنگ در میان است و طرف مقابل طراحی یک جنگ تمام عیار را کرده است و در این جنگ تنها نیست و اتفاقا همان چریک فدایی هم تنها نیست و این موضوع را بارها نقل کردم که بچه‌های وزارت اطلاعات سندش را به شایانفر داده بودند و او به من نشان داد که یک فرد خارج از کشور با تلفن با فردی در داخل کشور صحبت می‌کند که از طریق وزارت اطلاعات شنود شده بود که می‌گوید برآورد رفقای ما الان این است همه کارهایی که قبلا می‌کردیم فایده‌ای نداشته است و امروز فقط باید به سمت حوزه فرهنگ و عمل اجتماعی برویم و کنار شخصیت‌هایی مطرح و صاحب نفوذ قرار بگیریم. او رسما می‌گوید عملیات رسمی نفوذ در میان افرادی است که مرجعیت دارند.

 

صفار هرندی افزود: در این زمان است که نفوذ در میان ارکان سیاست کلید می‌خورد و همان‌طور که مرحوم شایان‌فر نقل می‌کرد در مجمع بیستم حزب توده این ماجرا مطرح شده است، در اینجا امثال خاوری اقدامات سازش‌کارانه خود را با رژیم توجیه می‌کنند و به آن جریان تندرو مقابل می‌گوید چرا شما متوجه نیستید ما باید با بخشی از حکومت دست به یکی بکنیم و کنار هم قرار بگیریم و شعار مشترک پیدا کنیم و شعار صلح و آزادی سر بدهیم. تقریبا هم افرادی که در داخل از انقلاب گسستند و رفتند،  در همین سال‌ها شعارشان همین بود: صلح و آزادی. اصلاحات هم از این صلح درآمد. چریک فدایی که در آن زمان برایش یک شاخص و نمونه مشخص شاعری مثل احمد شاملو بود، برای همین می‌گوید راه این است که من همه مبارزات مسلحانه و ارزش‌هایش را همپای یک قطعه شعر شاملو نمی‌بینم. کاری که او علیه نظام و حکومت می‌کند ارزشش از اسلحه‌ای که به‌دست گرفتیم و با حکومت جنگیدیم از همه اینها بیشتر است. برای همین می‌گویم امروز در صحنه تاریخ و روایت تاریخ جنگ در میان است.

 

او ادامه داد: من همه اینها را از خدمات این مرد دلسوخته‌ (زنده ياد شايانفر) می بینم که همه طرف چنگ می‌انداخت و از افراد استمداد می‌کرد که این فهم را پیدا کنند که این ماجرا دنباله همان جنگ قبلی است. بعد از دوم خرداد همراهی‌هایی از سوی برخی جریانات خارجه‌نشین با جریانات داخلی برآمده از انتخابات دوم خرداد صورت گرفت. به گونه‌ای از سید محمد خاتمی حمایت کردند. عده‌ای دیگر از آنها اعتراض کردند که خجالت بکشید، شما از روحانیت حمایت می‌کنید. جوابش را ببینید چه می‌دهد؟ یک صفحه روزنامه کیهان لندن داشت توجیه می‌کرد که بله ما حواسمان هست که محمد خاتمی یک روحانی از داخل این حکومت است. ولی یادتان بیاید ما مشروطه‌ای داشتیم که در زمان مشروطه، پیشینیان و بزرگان ما وقتی فهمیدند که روحانیت در میان مردم نفوذ دارد، کنار روحانیت قرار گرفته و با او همکاری و همراهی نشان دادند تا جایی که توانستند بر استبداد آن زمان غلبه پیدا کنند. وقتی خرشان از پل گذشت، به آن روحانی‌ها گفتند اینجا دیگر حوزه پرواز شما نیست، بروید دنبال کارتان. کاملا پروژه براندازی را به‌صورت روشن و شفاف توضیح می‌دهد که اگر موقع هر انتخاباتی تمام شبکه‌های ضد انقلاب بیرونی برخلاف سابق که انتخابات را بایکوت می‌کردند، این دفعه می‌گویند بروید به فلانی رأی بدهید. می‌گویند این درسی است که ما از تجربه مشروطه گرفته‌ایم و می‌خواهیم آن را تکرار کنیم.

 

وی اظهار کرد: مرحوم شایانفر و دوستان عزیزی که در این سالها مجاهدانه برای بازنمایی مسائل مغفول در تاریخ عادت‌شده (که تاریخ شاهان، نوکران شاهان و یا کسانی که به لحاظ نظری افق فکری آنها همسو و همراه با همان حکومت‌ها بوده) وارد این عرصه شده‌اند، کارشان ماندگار است. یادی کنیم از سید هادی خسروشاهی، مردی که تاریخ زندگی‌اش گره‌خورده به مبارزه فکری و فرهنگی است. کسی مانند سید هادی خسروشاهی را باید یک چریک فرهنگی بنامیم، کسی که سر از پا نمی‌شناخت، برای اینکه این حقیقت را برملا کند که جهان اسلام همیشه یافته‌هایش از دیگران است و به اصالت خودش ربطی ندارد؛ باید از جوهر وجودی خودش مدد بگیرد. کاری که افرادی مانند مرحوم خسروشاهی در حوزه بین‌الملل اسلامی انجام دادند، کم‌نظیر است و این همت ستودنی است.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: امیدوارم این حرکت خجسته، دامنه‌های وسیع‌تری در آینده و پیش‌رو داشته باشد.

 

روایتگری باید قاعده‌مند باشد و از قوانین روشنی تبعیت کند

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزایی؛ رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، بیان کرد: ما امروز جمع روایتگران را شاهد هستیم. کار ما روایتگری است و کار بسیار مهمی است. حتما باید بدانیم که روایتگری لازم است قاعده‌مند باشد و از قوانین روشنی تبعیت کند. جنگ امروز هم جنگ روایت‌هاست. تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم بر مساله روایت درست از رویدادها و حوادث مربوط به انقلاب اسلامی و ایجاد مانع برای کسانی است که بی‌اعتبار، نااستوار، ناعادلانه، غیرمنصفانه، بی‌مبنا و پایه ادعا می‌کنند، قدرت انتشار وسیع دارند، می‌توانند افکار عمومی را مدیریت کنند، می‌توانند تاثیرگذار باشند و خدایی ناکرده ممکن است آنچه آنها به نادرستی و به غلط روایت کرده‌اند در تاریخ بماند. از این جهت که ما با این جبهه فراخ مواجه هستیم، کار کسانی که تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی را انجام می‌دهند، بسیار پرثواب است.

 

وی با بیان اینکه روایت و حدیث مترادف‌اند، افزود: گاهی تحلیل و روایت غلط تاریخی می‌کنیم و به تاریخ دروغ می‌گوییم و باید کسانی که کار صیانت از این حوزه را برعهده دارند، پیش از گذشته تلاش داشته باشند. چنانچه امام رضا (ع) فرمودند: این هنر نیست که زیاد نقل و روایت کنیم، بلکه مهم درایت و فقه‌الحدیث است. لذا فرمودند که اگر شما فقه و عمق و ابعاد یک روایت را بشناسید و بدانید، بسیار بهتر از این است که هزار حدیث را روایت کنید.

 

خزایی در ادامه سخنانش گفت: علم رجال، قواعد محکم و نفوذناپذیری دارد که هزاران سال درباره آن سخن گفته شده است. تمام ویژگی‌های راوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به روایت او تمسک می‌شود. هم روایت او و هم مطابقت آن با اصول، محکمات و ضوابط مورد توجه و بسیار امر مهمی است. لذا گاهی یک خبر واحد در علوم حدیثی ما به دلیل مطابقت با اصول مورد قبول واقع می‌شود. گاهی هم یک روایت صحیح را طرد و نفی می‌کند.

 

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی همچنین اظهار کرد: کار بزرگی که موسسات تاریخی حتما باید دنبال کنند و در دستور کار قرار دهند، توجه به شیوه‌های تاریخ‌نگاری و شیوه‌های بررسی سند است. ما نیاز به مجتهدینی در عرصه تاریخ داریم که با روایت صحیح، با فهم صحیح اسناد، با ارزیابی اسناد، با ارزش‌گذاری اسناد، بتوانند روایت درست را در میان روایت‌های مغلوط و مغشوش پیدا کنند. افرادی که احاطه علم و دانش داشته و تاریخ، زمانه و حوادث را بفهمند و رابطه عِلّی بین رویدادها را کشف کرده باشند و بتوانند درست را از نادرست تشخیص دهند، واقعا کم داریم. دشمن باید بداند آنچه که توسط نهادها و موسسات تاریخی روایت و تولید می‌شود، از اتقان، استحکام و استواری برخوردار است و ما نیز بتوانیم دست دشمن را رو کنیم.

 

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در تربیت مورخ، پژوهشگر و مجتهد موفق باشیم و بتوانیم حداقل تاریخ خودمان را آنچنان که بوده، نه آنچنان که دشمن به نامردی در اذهان عمومی قالب می‌کند، روایت کنیم و دعوت رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)  را استجابت کنیم که فرمودند این مساله یک فریضه قطعی و فوری است.

 

تاریخ، شناسنامه یک ملت یا یک قوم است

محمدحسین رجبی دوانی؛ مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام نیز در بخش دیگری از این آیین، دقایقی درباره تاریخ و تحریفات تاریخی سخنرانی کرد.

وی گفت: در زمینه تعریف تاریخ، نظرهای فراوانی بیان شده است که تاریخ چیست و مراد از تاریخ کدام است. اما به نظر من، این سخن که تاریخ شناسنامه یک ملت یا یک قوم است، سخن درستی است. همانطور که شناسنامه هویت یک شخص ازجمله پدر، مادر، سرزمین، دین و ... را بیان می‌کند، هر جامعه هم دارای شناسنامه‌ای است و آن شناسنامه هم هویت تاریخی آن است.

 

وی اظهار کرد: در تاریخ مهاجمان بزرگی دیده‌ایم مانند چنگیز، تیمور و در دوره متأخر کسانی مانند هیتلر یا پدیده داعش که ویرانی‌های زیادی به بار آوردند و زیان‌ها و خسارت‌های فراوانی را به تمدن‌های همجوار وارد کردند و نام آن‌ها به زشتی در تاریخ برده شده است. اما به نظر من این صدمات و لطمات قابل مقایسه با آنچه که استعمار در سه چهار قرن اخیر انجام داد، نیست. زیرا ابعاد ویرانگری اینها به مراتب بیش از آن‌هایی است که نام بردم. آنچه که آمریکا در ویتنام، فرانسه در الجزایر و هیتلر در اروپا انجام داد، ابعاد و مقیاس بسیار زیادی دارد.

 

رجبی دوانی افزود: اگر در گذشته این ویرانگری‌ها بود، اما دشمنی یک سلسله با سلسله دیگری بود و ملت‌ها بعد از این ویرانگری‌ها باز سر برمی‌آورند. اما با ظهور استعمار در قرون جدید، ما شاهد یک تطور کیفی هستیم. به این معنا که استعمار با مطالعه روحیات قومی و ملی ملل مستعمره و تفاوت‌های نژادی، زبانی و مذهبی اقوام ساکن یک ملت در حافظه تاریخی این ملل ورود کرد و درصدد برآمد تا هویت این ملل را مخدوش کند و تعریف جدیدی از هویت برای آن‌ها ارائه دهد که اقوام و مللی که قرن‌ها و هزاره‌ها با در صلح و صفا با یکدیگر زندگی کرده‌ بودند، با ترسیم تاریخ‌نگاری جدید توسط استعمار، هویت گذشته خود را نادیده بگیرند و فراموش کنند.

 

این پژوهشگر در ادامه گفت: آنچه که در تاریخ معاصر دو سه سده اخیر در کشورهای اسلامی پدید آمد، جریان‌های ناسیونالیستی متعصبانه‌ای است که هم در صحنه سیاسی و هم در صحنه فرهنگی در این کشورها به‌عنوان تاریخ‌نگاری جدید حاکم شد و اقوام و ملل ساکن این امپراتوری را که قرن‌ها با هم در مسالمت زندگی کرده بودند، به‌صورت اقوام دشمن و ستیزه‌جو درآورد.

 

وی بیان کرد: امروز یکی از وظایفی که برعهده ما قرار دارد این است که این شگردهای استعماری در دو سه سده اخیر را در تاریخ‌نگاری شناسایی کنیم. وظیفه مراکز و ارگان‌ها و موسسات پژوهشی داخل کشور این است که یک بازنگری در تاریخ‌های شفاهی و تاریخ‌های مکتوبی که توسط آن افراد نوشته شده، داشته باشند. از طرف دیگر تاریخ‌نگاری جدیدی را با عزم راسخ و همت والا شروع کنند و با شناخت اهداف و ترفندهایی که در تاریخ‌نگاری به‌کار بردند، تاریخ‌نگاری جدیدی را برای نسل جدید رقم بزنند. این یکی از تاکیدات مهم در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. این حرکت جدید را در سالهای اخیر احساس می‌کنم و بسیار خرسندم، اما این آغاز حرکت است. امیدوارم با همت بلندِ تاریخ‌نگاران جوان، متعهد و مومن، این آرزو هرچه زودتر جامه عمل بپوشد.





پر بازدیدها
بازدید 517
ایران و لبنان در حوزه ترجمه و تبادل آثار ظرفیت‌های خوبی دارند

برای مشاهده کلیک کنید

بازدید 466
انتقال سامانه‌های خانه کتاب و ادبیات ایران به زیرساخت جدید

برای مشاهده کلیک کنید

بازدید 364
ابعاد فنی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بررسی شد

برای مشاهده کلیک کنید

بازدید 362
استفاده از تحلیل عقلی در فلسفه مضاف داستان

برای مشاهده کلیک کنید

بازدید 333
رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند

برای مشاهده کلیک کنید